Ο υπεύθυνος οικονομικής πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, κος Γιάννης Μηλιός, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή “Το the Toc στα Παραπολιτικά” και στη δημοσιογράφο Έλλη Στάη

Μεταξύ άλλων, τόνισε:

Με αφορμή τις δηλώσεις του κ. Βαρουφάκη ότι η κυβέρνηση θα καθαρίσει καρτέλ και ολιγαρχίες και θα προχωρήσει τις βαθιές μεταρρυθμίσεις

 

Γ.ΜΗΛΙΟΣ: Η πάγια θέση μας  ήταν η διαφάνεια, οι ανοιχτές διαδικασίες, η πάταξη πρακτικών που σύμφωνα με τις δημοσιογραφικές πληροφορίες συνεχίσουν να υπάρχουν  από τη λαθρεμπορία των πετρελαιοειδών και των τσιγάρων μέχρι πάρα πολλά άλλα πράγματα. Ότι ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησαν οι φορολογικοί και οι διωκτικοί μηχανισμοί ήταν στην καλύτερη περίπτωση πλημμελείς. Δεν πρόκειται μόνο για την λίστα Λαγκάρντ ,πρόκειται για πάρα πολλά  πράγματα  που παίρνουνε τη μορφή ή τον τίτλο της λίστας επομένως  έχουμε “βαθιές ασθένειες”  στο δημόσιο βίο τις οποίες πρέπει να θεραπεύσουμε  με βάση τη νομιμότητα και μια προοπτική υπέρ της πλειοψηφίας.

 

ΔΗΜ.: Σε αυτά που λέτε περιλαμβάνετε και τα media

 

Γ.ΜΗΛΙΟΣ: Εμείς είχαμε επισημάνει ότι υπάρχουν κάποια κακώς κείμενα, ας πούμε το θέμα των αδειοδοτήσεων των σταθμών ότι πρέπει να πάρει μια μόνιμη κατάσταση νομιμότητας, διαφάνειας κλπ επομένως ας αφήσουμε τις προγραμματικές δηλώσεις και τους υπουργούς να δούμε σε ποιο χρόνο και με ποιο τρόπο προωθούνται. Η βασική όμως ιδέα είναι αυτή που είναι και μέσα στην συνέντευξη της Telegraph και λέει ότι πέρα από το τέλος της λιτότητας υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα αυτού που εμείς θεωρούμε μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν. Χρειαζόμαστε ένα δημόσιο τομέα ο οποίος να είναι πολύ αποτελεσματικότερος αυτό δεν το επιτυγχάνουμε  τρομοκρατώντας τους δημοσίους υπαλλήλους. Βραχυκυκλώνοντας τις υπηρεσίες με στρατιές συμβούλων, δεν το επιτυγχάνουμε με το outsourcing όπου πολύ συχνά οι συγγενείς προσλαμβάνονται...         

 

Για την αξιολόγηση

 

Γ.ΜΗΛΙΟΣ: Η  αξιολόγηση είναι αναγκαία αλλά πρέπει πρώτα από όλα να είναι αξιολόγηση υπηρεσιών. Ο λόγος για τον οποίο στα περισσότερα κράτη υπάρχει μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων είναι για να μην υπάρχει αυτό το κλίμα αβεβαιότητας και απειλής και να προκύπτουν φαινόμενα διαφθοράς, εξαγοράς  κλπ ή εν πάση περιπτώσει του να προτάσσουν οι υπάλληλοι άλλες προτεραιότητες  ας πούμε την προσχώρηση στο εκάστοτε κυβερνών κόμμα...

 

ΔΗΜ.: Μα είναι και θέμα ικανοτήτων και όλο αυτό δεν το έχουμε αποφύγει μέχρι τώρα, η μονιμότητα δεν απέτρεψε μια τεράστια διαφθορά στο δημόσιο  

 

Γ.ΜΗΛΙΟΣ: Βεβαίως αλλά πρέπει να σκεφτούμε ότι η διαφθορά είναι σαν το ταγκό δηλαδή χρειάζονται δύο και ότι αυτοί που διαφθείρουν το δημόσιο δεν είναι το ίδιο το δημόσιο χρειάζονται δύο και πρέπει να δούμε τι και πως. Αυτά όλα σε βάθος χρόνου αλλά πρέπει να αρχίσουμε πάρα πολύ γρήγορα. Και το δεύτερο είναι ότι η αξιολόγηση των υπηρεσιών διότι εγώ έχω δει υπηρεσίες  πχ ο ΟΑΕΔ οι οποίες είχαν επιτύχει με αυτοθυσία των υπαλλήλων αλλά και των διευθυντών ένα αποτέλεσμα που ήταν 120-125% αυτού του οποίου έπρεπε να κάνουν και μετά ήρθε η εντολή ότι 15%  του προσωπικού πρέπει να μπει σε διαθεσιμότητα ενώ σε άλλες υπηρεσίες  το αποτέλεσμα μπορεί να ήταν 80%-75%...

Η λογική μας είναι να στηριχθούμε στους υπαλλήλους, να τους πούμε ότι εδώ κάνουμε μια νέα αρχή, ότι πρέπει όλοι να συμβάλλουν  και ότι το ζητούμενο είναι να βρίσκονται κοντά στον πολίτη. Θα κριθούμε βεβαίως αλλά αυτό είναι το θέμα...   

 

Για τις συναντήσεις του κ. Τσίπρα και του κ. Βαρουφάκη και πως θα επιτευχθεί η χρηματοδότηση της Ελλάδας

 

Γ.ΜΗΛΙΟΣ: Αυτό που λέει ο κ.Ντράγκι είναι για όλες τις χώρες που υπήρξαν σε πρόγραμμα και πρέπει να είναι σε μια άλλου τύπου συμφωνία άρα ισχύει και για την Ελλάδα.

Αυτό το οποίο χρειαζόμαστε είναι ένας χρονικός ορίζοντας  σχετικά περιορισμένος, εγώ νομίζω ότι η τελική συμφωνία θα επιτευχθεί πριν από τον Ιούνιο αλλά εν πάση περιπτώσει ένας χρονικός ορίζοντας περιορισμένος ο οποίος θα περάσει με μια ενδιάμεση συμφωνία. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι η έκδοση ενός τριακονταετούς  ελληνικού ομολόγου  με κάλυψη του ESM το οποίο θα έχει πάρα πολύ χαμηλό επιτόκιο, θα ήταν ένας εξαιρετικά αξιόπιστος κύκλος ώστε να καλυφθούν οι τρέχουσες ανάγκες  για το 2015 ίσως εν μέρει και για το 2016 μέχρι να επιτευχθεί η τελική συμφωνία που για μας έχει ως προϋπόθεση το τέλος  της λιτότητας.

 

ΔΗΜ: Αυτό που περιγράφετε προσεγγίζει ευρωομόλογο και πάει εντελώς κόντρα στην θέση της Γερμανίας που λέει ότι δεν μπορούμε να αμοιβαιοποιήσουμε τα χρέη

 

Γ.ΜΗΛΙΟΣ: Η ποσοτική χαλάρωση δεν προσεγγίζει ευρωομόλογο; Ε! λοιπόν;  Είμαστε σε μια νέα φάση η Ευρώπη έχει πληγεί από τις πολίτικες της λιτότητας , βλέπετε όλες τις δηλώσεις ηγετών  ισχυρών χωρών.

Σας λέω μια ιδέα από τις πολλές που υπάρχουν  διότι από τεχνική άποψη υπάρχουν πάρα πολλές λύσεις, ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες δηλαδή στις  προϋποθέσεις, στα μικρά σημεία επομένως είναι ένα πράγμα που πρέπει να συζητηθεί διεξοδικά και στις λεπτομέρειες του. Σας είπα μια βασική ιδέα τι μπορεί να σημαίνει μια ενδιάμεση συμφωνία ώστε να έχουμε τελικά μια συμφωνία στο τέλος της Άνοιξης ή μέσα στην Άνοιξη.

Αυτό που θέλουμε είναι μια αμοιβαία επωφελή λύση και για την ευρωπαϊκή τράπεζα, για τις άλλες χώρες της Ευρώπης και για την Ελλάδα προπαντός, η κόκκινη γραμμή είναι ότι η λιτότητα δεν συνεχίζεται. 'Οπως είδατε αυτό που φαινόταν πάρα πολύ ριζοσπαστικό  μέχρι εξωφρενικό έχει μπει στα χείλη των ισχυρότερων παραγόντων της ΕΕ με άμεσο ή με έμμεσο τρόπο. Πράγμα που σημαίνει ότι πράγματι στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η πρώτιστη αρχή η λαϊκή κυριαρχία, η απόφαση του ελληνικού λάου τα πράγματα όπως είναι τώρα  αλλάζουν την ατζέντα.