Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κος Γιώργος

Κατρούγκαλος, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή

«Ψήφος στις 9» με τη δημοσιογράφο Μαριάννα Πυργιώτη.

Μεταξύ άλλων, επεσήμανε:

Με αφορμή τη συνάντηση με τους θεσμούς και τη διαπραγμάτευση

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Τα τελευταία πέντε χρόνια μας ζητάγανε πράγματα

και προσπαθούσαμε να αμυνθούμε ή δεν προσπαθούσαμε ανάλογα με το

ποιος ήταν υπουργός. Τώρα για πρώτη φορά έχουμε θέσει εμείς ένα

ζήτημα σε αυτούς να επιστρέψουν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, αυτό

είναι το ποιοτικά διαφορετικό αυτής της διαπραγμάτευσης.

Για την εξόφληση πλασματικών χρόνων

Υπήρχε στην αρχική διατύπωση του νόμου μια

διατύπωση που έλεγε όποιος θέλει να εξοφλήσει πλασματικά χρόνια και το

κάνει εφάπαξ του δίνουμε μια έκπτωση 15%, αυτό αλλάζει στο νόμο με μια

έκπτωση 2% ανά χρόνο. Άρα αν εξαργυρώσει μόνο ένα έτος πράγματι

υπάρχει διαφορά δυσμενείς όσο όμως εξαργυρώνει περισσότερα χρόνια

τόσο μεγαλύτερη γίνεται η έκπτωση.

Για τα ληξιπρόθεσμα χρέη των οφειλετών του ΟΑΕΕ και του ΕΤΑΑ

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Τώρα θα το συζητήσουμε. Η πρώτη συζήτηση που

έγινε στα τεχνικά κλιμάκια, εκεί δεν είχαμε ισχυρές αντιδράσεις. Δηλαδή

ναι μεν δεν είπανε «μπράβο, πως δεν το είχατε σκεφτεί τόσο καιρό» γιατί

κάθε πρόταση που διευκολύνει τον κόσμο κάπως τους φαίνεται αλλά δεν

μας είπανε «γιατί το κάνετε». Μας είπαν «να δούμε τις προτάσεις σας.

Συγκεκριμενοποιήστε το και θα το εξετάσουμε».

Οι ειδικότερες διατυπώσεις και προϋποθέσεις που υπάρχουν για να ισχύσει

αυτό είναι όσοι είναι σήμερα σε τακτοποιημένη κατάσταση, ασφαλιστικά

ενήμεροι, για να είναι επιλέξιμοι από 01/01 να θεωρούνται συνεχώς

ασφαλιστικά ενήμεροι θα πρέπει να πληρώσουν από τώρα μέχρι τον

Δεκέμβρη. Αυτό είναι αυτονόητο γιατί διαφορετικά θα είναι σαν να δίναμε

μια εκ των προτέρων ασφαλιστική αμνηστία άρα προφανώς ισχύει ότι από

01/01 όποιος πληρώνει τις νέες ασφαλιστικές εισφορές, που είναι πολύ

μικρότερες οι κατώτερες από τις ισχύουσες σήμερα στον ΟΑΕΕ… Η ελπίδα

λοιπόν είναι ότι ακριβώς επειδή κάποιος που δεν μπορούσε να πληρώνει

250 € το μήνα ίσως να μπορεί να πληρώνει 150€ με δεδομένη και την

ελπίδα που έχουμε για ανάκαμψη της οικονομίας ότι μπορούμε να

αυξήσουμε την εισφοροδοτική βάση.

Για τις καθυστερήσεις στο κλείσιμο του νομοσχεδίου για το

εργασιακό

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Δεν έχουμε λόγο να καθυστερούμε εμείς γιατί εμείς

είμαστε αυτή τη στιγμή που ζητάμε να επιστρέψουν οι συλλογικές

διαπραγματεύσεις. Ως προς το ζήτημα των ομαδικών απολύσεων που

θέτουν αυτοί εμείς έχουμε πει ότι δεν θεωρούμε ότι υπάρχει λόγος να

αλλάξει το σημερινό καθεστώς μια που δεν το ζητούν ούτε οι εργοδότες.

Για το θέμα της ΑΓΕΤ

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Υπάρχει ένα παραπεμπτικό ερώτημα της ΑΓΕΤ που

ζητά από το δικαστήριο της ΕΕ να κρίνει αν η ισχύουσα νομοθεσία είναι

σύγχρονη ή όχι με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Εμείς λέμε ότι δεν υπάρχει λόγος

να αλλάξει η νομοθεσία για τις ομαδικές απολύσεις μια που ούτε οι

εργοδότες δεν το θέλουν, και εμείς δεν θέλουμε να επιδεινωθούν τα

δικαιώματα των εργαζομένων. Σε κάθε περίπτωση όμως αν το δικαστήριο

πει ότι η ισχύουσα νομοθεσία δεν είναι συμβατή με το ευρωπαϊκό δίκαιο θα

πρέπει να την αλλάξουμε. Είπα εχθές λοιπόν στους θεσμούς ότι πριν

καταλήξουμε σε οτιδήποτε για τις ομαδικές απολύσεις, έχοντας δεδομένο

ότι εμείς δεν θέλουμε να αλλάξει τίποτα, ας περιμένουμε παρόλα αυτά την

απόφαση του δικαστηρίου.

ΔΗΜ: Λέτε λοιπόν ότι σε αυτή τη φάση το «πάγωμα» των συζητήσεων για

το εργασιακό είναι κάτι που λογικά συμβαίνει

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Τρία θέματα έχουμε βάλει να διαπραγματευτούμε,

ένα που ζητάμε εμείς, συλλογικές διαπραγματεύσεις, που από τώρα με

επίταση ζητάμε να συζητηθεί. Το δεύτερο ζήτημα που ζητούν είναι η

αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου. Δεν νομίζουμε ότι πρέπει να αλλάξει ο

συνδικαλιστικός νόμος, ας δούμε τι θα πει η επιτροπή των σοφών σε αυτό.

Και τρίτο είναι οι ομαδικές απολύσεις που πράγματι λέμε να δούμε τι θα πει

το δικαστήριο γιατί δεν έχουμε τα πραγματικά δεδομένα για να

κουβεντιάσουμε. Ούτως ή άλλως όμως και αυτοί έχουν προβλέψει την

επίσημη έναρξη της διαπραγμάτευσης για τα εργασιακά τον Οκτώβριο και

μάλιστα είναι στις 17/10 που έρχονται, επομένως οι ίδιοι έχουν θέσει αυτό

τον προγραμματισμό. Αυτό που κουβεντιάζουμε τώρα, το Σεπτέμβρη, είναι

ουσιαστικά οι ουρίτσες από την πρώτη αξιολόγηση για να πάρουμε το

υπόλοιπο της δόσης. Η δεύτερη αξιολόγηση εξαρχής ήταν

προγραμματισμένη να γίνει τον Οκτώβρη.

Για τις ασφαλιστικές εισφορές

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Ο νέος νόμος για την αλλαγή του καθεστώτος των

εισφορών ισχύει από 01/01/17 άρα δεν υπάρχει κάποιος που να έχει

επιβαρυνθεί από τώρα. Επίσης προσπαθούμε, και είναι από τα πράγματα

που θα διαπραγματευτώ σήμερα, οι πράγματι πολύ υψηλές εισφορές των

αυτοαπασχολούμενων για να μπορέσουν να διασωθούν οι συντάξεις των

νυν συνταξιούχων έτσι έπρεπε να είναι, μπορεί όμως να μειωθεί, πως;

Όπως είχα προτείνει στις οργανώσεις των Δικηγόρων, των

Συμβολαιογράφων κλπ θα μπορούσαν να οργανώσουν επαγγελματικά

ταμεία ώστε όχι την κύρια σύνταξη που πάντα θα πρέπει να είναι ευθύνη

του κράτους αλλά το εφάπαξ και την επικουρική να την αναλάβουν αυτά.

Άρα με αυτό τον τρόπο από το 38%, που είναι στο Θεό οι εισφορές τους,

θα μπορούσαν να πέσουν στο 27% επομένως μπορούμε να έχουμε ήδη μια

καλή εξέλιξη προς την κατεύθυνση της μείωσης των εισφορών.

 

Για τους συνταξιούχους

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Οι συνταξιούχοι έχουν κάθε δίκιο να διαμαρτύρονται,

στο παρελθόν είχανε 12 μειώσεις και σε μια κατηγορία από αυτούς, σε

αυτούς που βρίσκονται στο ανώτερο 20%, και εμείς αναγκαστήκαμε να

κάνουμε αναπροσαρμογές. Η βασική διαφορά είναι ότι εμείς δεν

προχωρήσαμε σε μια νέα μείωση χωρίς να πειράξουμε καθόλου τις δομές

του ασφαλιστικού που αναπαράγουν τα ελλείμματα.

Τα ελλείμματα αναπαράγονται για δύο λόγους, ο ένας είναι ότι τα άλλα

ασφαλιστικά ταμεία στην Ευρώπη έχουν αποθεματικά και αυτά δεν είναι

μόνο για μια ώρα κινδύνου, έχουν αποδόσεις άρα ένα κομμάτι από την

αναγκαία δαπάνη την κρατική στην διάρκεια του χρόνου καλύπτεται από

τις αποδόσεις των αποθεματικών. Εμείς τέτοια δεν έχουμε καθόλου.

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι είχαν δημιουργηθεί τεράστια ελλείμματα στη

διάρκεια της κρίσης και ο τρίτος είναι ότι από τη αρχή δεν είχαν φροντίσει

ώστε οι εισφορές να ανταποκρίνονται στις συντάξεις. Σε ορισμένες

περιπτώσεις όπως το ΤΕΒΕ είχε έρθει κάποια στιγμή στους τότε

κυβερνώντες να πουν «220 € αύξηση» χωρίς να ανταποκρίνεται αυτό σε

μια αναπροσαρμογή των εισφορών.

Αυτό που κάναμε εμείς για να σώσουμε τις συντάξεις ήταν να

αποκαταστήσουμε αυτή την ισορροπία εισφορών και παροχών.

Αυτό που κάναμε για τις παλιές συντάξεις ήταν ότι είπαμε ότι θα πρέπει να

τις ξαναυπολογίσουμε σαν να βγαίναν σήμερα με το νέο σύστημα για να

δούμε αυτό το νέο σύστημα που οδηγεί.

Υπολογίζουμε ξανά τις παλιές συντάξεις με βάση το νέο τρόπο υπολογισμού

και το κάνουμε αυτό γιατί θέλουμε να υπάρχει μια ισονομία όχι μόνο

μεταξύ των διαφορετικών κοινωνικών κατηγοριών, για πρώτη φορά

εφαρμόζουμε τους ίδιους κανόνες σε όλους, αλλά και μεταξύ των γενιών

όμως όταν βγει η διαφορά αυτή του επανυπολογισμού σε βάρος του

υφιστάμενου συνταξιούχου δηλαδή φαίνεται ότι θα έπρεπε να παίρνει

λιγότερα λεφτά αν εφαρμόζαμε το νέο σύστημα, εκεί βάλαμε την

«προσωπική διαφορά». Του κρατάμε δηλαδή το εισόδημά του εκεί που

ήταν δίνοντάς του τα επιπλέον αυτά χρήματα σε σχέση με τη διαφορά

παλιάς και νέας σύνταξης. Για τις κύριες συντάξεις το κάνουμε παντού,

καμία σύνταξη δεν μειώνεται. Στις επικουρικές προχωρούμε σε αυτό τον

επανυπολογισμό όταν το άθροισμα της κύριας και της επικουρικής

σύνταξης είναι πάνω από 1300€.

ΔΗΜ: Πολλοίς κόσμος φωνάζει ότι «δεν ήμουνα στα 1.300 € και όμως

πήρα λιγότερα».

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Μιλάμε για μεικτά 1.300€, αυτά είναι 1.180€

καθαρά, αυτό είναι μια πρώτη εξήγηση. Η δεύτερη εξήγηση είναι ότι επειδή

άλλαξε ο τρόπος παρακράτησης φόρου διαφορές λίγων ευρώ, όχι μεγάλες

διαφορές, μπορεί να οφείλονται σε αυτό αλλά το σύστημα υπολογισμού

των κύριων και των επικουρικών συντάξεων είναι αυτό που περιγράφω.

Το ΕΚΑΣ

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Το ΕΚΑΣ δεν ήταν κομμάτι της ασφαλιστικής

μεταρρύθμισης. Τον Ιούλιο του 2015 με τις ψήφους και της ΝΔ και του

ΠΑΣΟΚ και του ΠΟΤΑΜΙΟΥ ψηφίστηκε η κατάργηση του ΕΚΑΣ διότι

δυστυχώς ήταν σε αυτά τα κακά πράγματα τα οποία δεν μπορέσαμε να

αποσοβήσουμε μέσω του αναγκαστικού συμβιβασμού που κάναμε τότε.

 

ΔΗΜ: Λένε ότι έρχονται και καινούργιες μειώσεις

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Δεν υπάρχει καινούργια. Οι δημόσιες υπηρεσίες δεν

μπορούσαν να υπολογίσουν όλες αυτές τις αναπροσαρμογές για όλα τα

Ταμεία σε ένα μήνα και έτσι το ίδιο αυτό πράγμα για το Δημόσιο έγινε τον

Αύγουστο, για το ΙΚΑ έγινε τον Σεπτέμβριο και μένουν λίγα ταμεία, το ΝΑΤ

και άλλα μικρότερα ταμεία στα οποία θα γίνουν τον Οκτώβριο.

Αυτές δεν είναι τρεις διαφορετικές νέες μειώσεις, είναι η ίδια

αναπροσαρμογή που γίνεται σε διαφορετικές ομάδες συνταξιούχων. Τον

Οκτώβριο τι θα έρθει πράγματι κάτι κακό; Ότι επειδή ο νόμος προβλέπει ότι

αυτές οι αναπροσαρμογές έπρεπε να γίνουν από την 1 η Ιουνίου θα

υπάρχουν τρεις μήνες που θα πρέπει να παρακρατηθούν αυτά τα χρήματα

αναδρομικά άρα τον Οκτώβριο θα έχουμε την υποχρέωση να κρατάμε σε

δόσεις τα αναδρομικά αυτά χρήματα.

Θα στείλουμε μια επιστολή στους συνταξιούχους που θα τους εξηγούμε

αυτά και θα τους λέμε ότι η σύνταξή σου η επικουρική έγινε τόσο γιατί το

άθροισμα της κύριας και της επικουρικής ήταν πάνω από 1300€, ότι η νέα

σου επικουρική είναι αυτή που πήρες τον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο και

θα σου κρατηθούν και αναδρομικά αυτό το ποσό τους επόμενους μήνες,

ώστε να ξέρει ακριβώς τι γίνεται και να μην εντυπωσιάζεται από «νέες

μειώσεις και απανωτά πράγματα».

Πράγματι και το είπα υπάρχουν μειώσεις και αναπροσαρμογές, αφορούν

ένα μικρό ποσοστό των συνταξιούχων και κυρίως δεν υπάρχουν αυτές οι

επικείμενες νέες μειώσεις που προσπαθούν να τρομοκρατήσουν όσοι

παραπληροφορούν.

Σημαντική μείωση είχε το 5% των συνταξιούχων, το 5% των

συνταξιούχων όμως είναι πάνω από 100 χιλιάδες ανθρώπους, είναι

προφανές αυτοί οι άνθρωποι να είναι αναστατωμένοι και να

διαμαρτύρονται και για αυτό το λόγο θέλουμε να τους ενημερώσουμε αλλά

δεν υπήρχε περίπτωση να γίνουν μειώσεις άλλες από αυτές που λέει ο

νόμος.

ΔΗΜ: Έχετε συνειδητοποιήσει την απίστευτη ζημιά την οποία έχει υποστεί

και η κυβέρνηση σας και εσείς προσωπικά σε επίπεδο διαχείρισης του

εργασιακού ή νομίζετε ότι όλη αυτή η διαχείριση έχει περάσει ήπια;

Συνειδητοποιείτε πόσο μεγάλο είναι το κόστος ειδικά σε σχέση με τις

προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί;

Γ.ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ: Εγώ δεν ήμουν ούτε είμαι επαγγελματίας πολιτικός

άρα το πολιτικό κόστος προσωπικά μου είναι όχι από τους παράγοντες που

παίρνω υπόψη, αλλά και συνολικά η κυβέρνηση αυτό που την ενδιαφέρει

είναι να βελτιώσει την κατάσταση του μέσου συνταξιούχου.

Προσωπικά αισθάνομαι ιδιαίτερα υπερήφανος που κάτι που ο Ελ. Βενιζέλος

το ήθελε το ’32, να έχουμε ένα ασφαλιστικό φορέα και ίδιους κανόνες, το

κάναμε μετά από 90 χρόνια. Ότι μπορέσαμε να καθιερώσουμε ένα θεσμό

που υπάρχει σε άλλες χώρες που έχουν πολύ πιο προηγμένο εθνικό κράτος

από εμάς, το θεσμό της εθνικής σύνταξης. Όλοι λοιπόν να ξεκινούν σαν

βάση τις μελλοντικής τους σύνταξης από ένα ποσό που αντιστοιχεί στο όριο

της φτώχιας, άρα εξ ορισμού κανείς δεν θα πέφτει κάτω από το όριο της

φτώχιας, και που δεν θα χρηματοδοτείται από τις δικές τους εισφορές αλλά

από τη φορολογία. Αυτή λοιπόν είναι η βασική μας συμβολή στο

ασφαλιστικό σύστημα, από εκεί και μετά διαχειριστήκαμε για τους παλιούς

συνταξιούχους την κατάσταση όσο επέτρεπε η κατάσταση της οικονομίας.

Συνδέσαμε τις συντάξεις με την άνοδο της οικονομίας, είπαμε ότι στο

μέλλον αυτομάτως θα ανεβαίνουν όσο ανεβαίνει το ΑΕΠ.

Ένα μεγάλο κομμάτι του κόσμου μας είναι μουδιασμένο και περιμένει να

δει, «θα υπάρχει ανάπτυξη, θα διαχυθεί αυτή η ανάπτυξη προς τα κάτω!».

Το πολιτικό όμως κόστος δεν φαίνεται να το εισπράττει η ΝΔ παρά τους

πανηγυρισμούς. Δεν το «πληρώνουμε» με την έννοια ότι ακόμα και ο

κόσμος που φαίνεται να κρίνει με σκεπτικισμό αυτά που κάνουμε περιμένει,

δεν έχει μετακινηθεί. Αυτό δείχνει ότι ο κόσμος ακόμα μας εμπιστεύεται και

περιμένει.