Ο υπουργός Παιδείας, κος Νίκος Φίλης, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά

90.1 Fm στην εκπομπή «Ψήφος στις 9» με τη δημοσιογράφο

Μαριάννα Πυργιώτη.

Μεταξύ άλλων, επεσήμανε:

Για τη διαπλοκή

ΔΗΜ: Για μένα η διαπλοκή πάντοτε έχει σχέση με συμφέροντα

επιχειρηματιών σε σχέση με το δημόσιο διερωτώμαι γιατί ο πρωθυπουργός

επιμένει να μιλά για διαπλοκή καναλαρχών τη στιγμή που όσοι είχαν σχέση

από τους παλιούς με το δημόσιο δεν βρίσκονται στο κάδρο αλλά βρίσκεται

ένας καινούργιος

Ν.ΦΙΛΗΣ: Ο αρχετυπικός ορισμός της διαπλοκής, που ανάγεται στην

πρωθυπουργίας Μητσοτάκη, είναι αυτός όμως έχει και άλλες πλευρές η

διαπλοκή για παράδειγμα η ευκολία να παίρνει θαλασσοδάνεια από τις

τράπεζες. Αυτό δεν είναι στοιχείο διαπλοκής; Άρα δεν είναι μόνο όποιος

έχει δημόσια έργα, υπάρχουν μεγάλοι δημοσιογραφικοί οργανισμοί στη

χώρα μας οι οποίοι δεν έχουν δημόσια έργα οι ίδιοι αλλά προμοτάρουν

εταιρείες δημοσίων έργων ή έχουν μια προνομιακή σχέση με τράπεζες.

Πρέπει λοιπόν να βλέπουμε εις βάθος το θέμα της διαπλοκής.

Ν.ΦΙΛΗΣ: Το θέμα της διαπλοκής είναι σύνθετο, είναι ένα τρίγωνο που

είναι από τη μια η πολιτική εξουσία, από την άλλη οι τράπεζες…

ΔΗΜ: Δεν βλέπω να το κόβετε αυτό. Η περίπτωση ενός εκ των

υπερθεματιστών δεν είναι μια κλασική περίπτωση ανθρώπου που έχει και

συμφέρον σε σχέση με δημόσια έργα.

Ν.ΦΙΛΗΣ: Δεν έχω μια εικόνα ακριβή για όσα λέγονται. Ότι υπάρχει θα

φανεί και θα κριθεί.

ΔΗΜ: Δεν υπάρχει τρόπος να το σταματήσετε άρα δεν είναι κακό νομικά

αυτό.

Ν.ΦΙΛΗΣ: Γιατί δεν υπάρχει τρόπος να το σταματήσουμε ; Αν είναι κάτι το

οποίο είναι έξω από τις πολιτικές αλλά και τις νομικές συμβάσεις που

αφορούν την αδειοδότηση, δεν το ξέρω αυτό, θα το δούμε.

ΔΗΜ: Οι νομικές συμβάσεις που αφορούν την αδειοδότηση δεν αφορούν

την προϋπόθεση να μην είσαι εργολήπτης ή προμηθευτής του δημοσίου.

Ν.ΦΙΛΗΣ: Με βάση τη νομοθεσία την ευρωπαϊκή και την ελληνική εμείς

δεν μπορούμε να αποκλείσουμε κανέναν να πάρει κανάλι εάν εκπληρώνει

τους όρους του διαγωνισμού, από εκεί και πέρα θα ελέγξουμε τι συμβαίνει.

ΔΗΜ: Είναι δυνατόν να θεωρεί κανείς ότι όλα γίνονται σωστά όταν

φαίνεται ότι το πόθεν έσχες έχει «σκοτεινά» σημεία;

Ν.ΦΙΛΗΣ: Αυτό θα φανεί από τον έλεγχο και προφανώς αν υπάρξει

σκοτεινό σημείο θα υπάρχουν και οι ανάλογες εξελίξεις

ΔΗΜ.: Δηλαδή θα ακυρωθεί ο διαγωνισμός;

Ν.ΦΙΛΗΣ: Δεν τo ξέρω. Αν ένα πόθεν έσχες έχει σκοτεινά σημεία και δεν

δικαιολογεί την αγορά με το τίμημα της συχνότητας τότε είναι προφανές

ότι θα υπάρξουν οι ανάλογες εξελίξεις εκ μέρους του δημοσίου. Δεν το

ξέρω ούτε θέλω να προκαταλάβω. Εγώ ξέρω ότι έγινε ένας διαγωνισμός

που για πρώτη φορά υπήρξαν υπερθεματιστές, ενδιαφερόμενοι κλπ,

υπήρξαν χρήματα από εκεί και πέρα υπάρχει μια διαδικασία που θα

ελεγχτούν διάφορα πράγματα. Θα το κάνουμε.

ΔΗΜ: Δεν βλέπετε κάποια ευθύνη στον κρατικό μηχανισμό ο οποίος ήταν

επιφορτισμένος για τη διεξαγωγή αυτού του διαγωνισμού ελέγχου όλων

των πιστοποιητικών;

Ν.ΦΙΛΗΣ: Δεν το ξέρω το θέμα, ότι διαβάζω στις εφημερίδες και είναι

αντικρουόμενα αυτά που διαβάζω.

Για τη φράση του κ.Τσίπρα ότι αν θέλει κάποιος να συλλάβει να

κοιτάξει κατά τη Θεσσαλονίκη

Ν.ΦΙΛΗΣ: Αναφερόταν σε μια συνδικαλιστική ένωση αστυνομικών οι

οποίοι είπαν ότι θα συλλάβουν το Χουλιαράκη επειδή δεν τους δίνει τα

λεφτά που το δικαστήριο, κατά τη γνώμη τους, τους έχει επιδικάσει και

τους είπε ότι αν συλλάβετε κάποιον μη συλλάβετε τον Χουλιαράκη

πηγαίνετε προς τη Θεσσαλονίκη. Τώρα αυτές οι συζητήσεις έχουν τόσο

μεγάλη αξία; Δεν υπάρχει χιούμορ;

Αναφορικά με την ομιλία του κ. Μητσοτάκη στη ΔΕΘ

Ν.ΦΙΛΗΣ: Νομίζω ότι είναι μια ομιλία κλασική νεοφιλελεύθερη του κ.

Μητσοτάκη.

ΔΗΜ: Η βασική του αναφορά στην παιδεία είχε να κάνει με τη δημόσια

παιδεία

Ν.ΦΙΛΗΣ: Ναι γιατί έχει χάσει το παιχνίδι. Επί ένα χρόνο απαξίωνε και

συκοφαντούσε τη δημόσια παιδεία, έλεγε ότι θα κλείσουν τα ολοήμερα

σχολεία, ότι θα διαλυθεί η ειδική αγωγή … Από την άλλη έδωσε μάχη υπέρ

της ασυδοσίας των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων και εις βάρος των

στοιχειωδών δικαιωμάτων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών επί τη βάση των

οποίων λειτουργεί το σχολείο με μια αξιοπιστία και είναι αναγκασμένος

αφού έχει χάσει αυτή τη μάχη στην κοινή γνώμη, έχει ταυτιστεί με τα πιο

επιθετικά συμφέροντα κερδοσκοπικά και άλλα στο χώρο της εκπαίδευσης,

είναι αναγκασμένος τώρα να βάλει μπροστά και το θέμα του δημόσιου

σχολείου. Πριν δέκα μέρες πήγε σε εκδήλωση, μαζί με την κα

Διαμαντοπούλου, ενός βιβλίου το οποίο ως βασικό στόχο είχε την ιστορία

των voucher στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είπε ότι

δεν είναι ακόμα η ώρα να το μελετήσουμε δηλαδή άνοιξε ένα παραθυράκι

εκεί. Η θεωρία αυτή έχει χρεοκοπήσει διεθνώς αλλά εδώ έχουμε μια

διαφορά χρόνου. Η θεωρία αυτή είναι ότι δεν δίνει ουσιαστικά το κράτος

χρήματα στα σχολεία, δίνει χρήματα στις οικογένειες, ένα voucher, και ο

γονιός θα επιλέγει σε ποιο δημόσιο ή ιδιωτικό σχολείο θα πάει το παιδί του.

Δεύτερον όταν στο συνέδριο της ΝΔ ο κ. Μητσοτάκης στην εισήγησή του

ονομάζει τους μαθητές «πελάτες» του σχολείου τι σημαίνει αυτό; Όταν ο κ.

Μητσοτάκης είναι υπουργός της κυβέρνησης Σαμαρά η οποία προέβλεπε

ότι οι δαπάνες για την παιδεία θα πέσουν στο 1,9% του ΑΕΠ, εμείς τις

παραλάβαμε στο 2,8 και φρενάραμε, τι σημαίνει αυτό; Δείτε πόσες δεκάδες

εκατομμύρια είναι εις βάρος της παιδείας αυτό το πράγμα!

Όταν ο κ. Μητσοτάκης λέει ότι θα κόψω 30% του ΕΝΦΙΑ και τα χρήματα

που θα χάσει από τη μείωση αυτή θα τα κερδίσει από εξοικονομήσεις που

θα κάνει, περικοπές, στην παιδεία και την υγεία, τι σημαίνει αυτό;

Καλύτερα σχολεία με ακόμη λιγότερα χρήματα από αυτά που παίρνει

σήμερα η δημόσια εκπαίδευση δεν γίνονται. Εδώ είναι μια μεγάλη

αντίφαση! Καλύτερα σχολεία με ένα πρόγραμμα διαφοροποίησης σε

ταχύτητες των δημοσίων σχολείων, τα καλά και τα κακά, τα κακά που είναι

σε υποβαθμισμένες κοινωνικά περιοχές και τα καλά που είναι σε εύπορες

και μορφωμένων περιοχές, δεν γίνεται. Όταν μπούμε σε μια λογική

μείωσης των δημοσίων δαπανών προφανώς πηγαίνουμε σε μια περίοδο

μείωσης της προφερόμενης πτώσης του επιπέδου της προσφερόμενης

γνώσης…

Με αφορμή τη συζήτηση στη Βουλή για την Παιδεία

Ν.ΦΙΛΗΣ: Εγώ θα ήθελα πέρα από την αντιπαράθεση με τον κ.

Μητσοτάκη που είναι λογική, να διαφανεί και ένας ορίζοντας

συνεννοήσεων διότι η Παιδεία βεβαίως έχει αντιπαρατιθέμενες ιδεολογίες

και συμβολισμούς αλλά έχει και ένα πεδίο κοινού καλού που αφορά όλη

την κοινωνία. Και η επιδίωξη μεθαύριο θα είναι αυτό, το κοινό καλό.